এই লেখাটি 956 বার পড়া হয়েছে

চিত্র মোহন চাংমার চাংমা গীদঃ পোইদ্যান জুমর আভা

চিত্র মোহন চাংমার চাংমা গীদঃ পোইদ্যান জুমর আভা

মৃত্তিকা চাক্‌মা

লেঘিয়্যাবো যেদুক্কুন গীদ রজেদ সাদ কক্কে তার সার্থক গীদ রজেয়্যা ইজেবে? যক্কে ঘঝা দিয়েবো ঘঝা ন’-দে তা লেঘাবো উগুরে। আ সিত্তুন গেয়্যাবো যদি র’(কন্ঠ) ন’ দে। এ তিন জনত্তুন একজন উনো অহ্লে সালেন সিভে গীদ বা গান ওই ন’ উধে। সেনত্যা তিনো জনত্তুন কাবিলীয়েন হামাক্কাই দরকার। আমা পার্বত্য চট্টগ্রামত(হিলচাদিগাঙত) ও গীদ যে রজেয়্যা নেইদে নয়, আঘন। ইধোদ গত্ত চেলে আমা চাংমা জাদর সে ঢেলাবো আক্কুরী ধরি ভোলভোল্যা কুও যায়। সেই গিরিসুর শিল্পী গোষ্ঠিত্তুন ধরি এচ্যাসং যারা গীদ রজাদন গাদন ঘজা দেদন তারার এই হিল মাদিত তোলবিচ গোরি চেলে অসংখ্য অবদান। তারার অবদানে এক কালে হিল মাদির কনায়-ঘোনায় ফুয়াং ফুদি যেইয়্যা। গিরগিরেই উথ্যা পৃথিবী নামক যে গ্রহবোর মাদি আঘে সে এক্কা অহ্লেও। আজলে গীদে কি ন’ পারে মাদি গিরগিরেই-দি। মানষ্যর কোচপানা আদায় গোরি পারে। মানষ্যর মন পবন অহ্রণ গোরি পারে। ঠিক সেয়ান্যান এক জন মানেই আমা সিধু জনম লোইয়্য্যগী, তারা অলাখ চিত্র মোহন চাংমা দাগী। তারারে ৯৯.৯৯% মানষ্যা ন’ চিনিলেও তারা কিন্দু ১০০% হিলো মানের মনে ইধু ধুমুলুক খেলেই খেলেই আঘন।

আয় তংগবী ম’ লগে
কাঙারা ধরা যেই
মামা তরে নাং হিনের
আমা সিধু যেবাত্যায়।

এ গীত্তোর কধা কন্না ন’ জানে। বেক্কুনে এক্কা নয় এক্কা জানন। গেই ন’ জানিলেও কুন কুনেই অহ্লেও জানন। হালিক কন্না রজেয়্যা কলে জোপ এ্যাই পারে অয়দ’ বানা ১২ % জনর। সিয়েন দাঙর কধা নয়। দাঙর কধা অত্থে চিত্র মোহন চাংমা দাঘী একজন জুমর আভা লেভেয়্যা মানুষ। তারার সৃজনী কামর ঢেলা ভালক্কানি আঘে, এবে সাহিত্যের যেদক্কানি ঢেলা নাটক, কবিতে, গল্প, প্রবন্ধ, রূপকথা, কিংবদন্তী উপন্যান ভ্রমন কাহিনী। সে সমারে নুও আর’ এক্কান যোগ ওইয়্যা তারা একজন সফল অভিনেতাও। তারার সৃষ্টির দোয্যাত্ আলাবন গোরিবের মর এজ সেদ্দুর কিয়েজ ন’ জমে। সেনত্যায় মুই বানা তারার কয়উক্ক গীদ নিনে এহেবত এযঙর। গীদ রজেয়্যা চিত্র মোহন চাংমারে তোগাদে যেইনে মুই সুগ পেয়ং জুম ঈসথেটিক্স কাউন্সিলর ১৯৯৭ খ্রিষ্টাব্দর ঘিলে কোজোই নাঙে উক্ক বিঝু সংকলনত। সংকলন্ন সম্পাদনা গোজ্যা সুখেশ্বর চাকমা পল্টু। সুওত এক সমারে তা রজেয়্যা দ্বিবে গীদ ফগদাং গোরা ঔইয়্যা। তবে খবর ন’ পেম সিউন কন’হেপ ঘঝা বা গাহ্ ওইয়ে কি না। সিয়েনও ম’ ইধু দাঙর কধা নয় মর অল’দে চিত্র মোহন চাংমা দাঘীর সৃষ্টি নিনে। তারার এ পত্তম গীত্তর পত্তম লাইননো অল’ ‘বিঝু ফুল ফদিনে’- এ গীত্তোর মূল রিবেঙ্যা অল’ গ্রাম্যর গীত। গীত্তোর মূল হাচ্ছেক উক্ক হারকুস্যা মিলে। সমারে যোগ উয়ে মনা-চনা ভাজ্যা ডুবো, কুরো শুগোর বানানা সমরানা সাজ গোঙি যানার পর চেরাক বাত্তি ধোরেই রানা-বারা কামত সমানা। আর বেঘত্তুন বেজ অল’ মা বোন যে তোক্কিদ  ঝিবো কক্কে ঘরত কুলেবগী। তারার এ গীত্তোর মাধ্যমে আমার নীদি-সুদম আ গৃহির সমস্ত শিা ফুদি উথ্যা। যের গিত্তে মূল হাচ্ছেক উক্ক গাভুর মিলে। এ মিলেব’ বুঝ’ যাত্তে উক্ক ভরপুর গাভুর। আদামর গাভুজ্যা যক্কে গাচ্ছোত এলানদি বাঝি বাঝার। গাভুরীর মনান এলোনি হেলনি খার। ন’ পারের নায়ক্ক সিধু যেই, ন পারের নায়ক্ক তা সিধু এ্যাই। পোইদ্যান মধ্যে গাং এক্কান রোইয়্য। আমা হিল চাদিগাং মনে প্রানে ইধে যে লেভেরেই আঘে সিয়েন কন’ হেত্যাত্ উনো নেই।

যেমন গীদ-১

ঝিগে ফুল ফুদিনে
আহ্ঝি আহ্ঝি ডুবের বেল রাঙা মেঘ উরিনে
…………………………………………..
ইত্তুক ইত্তুক বোয়ের বার মনা গেলাক উরি
কিঝিক কাঝাক গত্তন্দই ভাজ্যা ডুবোত পরি।
গীদ-২
গাঝ’ ছাবাত গাংকুলে কন’ গাবুয্যা গীদ গায়
মাধাত খবং আহ্ধত বাঝি অক্তে অক্তে বায়।।
………………………………………………

গাঙত লামে যেই ন’ পারে গীত্তো গেবাত্যা সমারে
উকুল একুল গাঙ পারত ডাগে আহ্ধ’ ইজিরেয়।।

তা যেরর বরাবর ১৯৯৮ইং বৈসাবি সংকলণ উসাই ফগদাং গোঝ্যা। সিধুও তারার দ্বিবে গীদ এলাক। এ হেবর পত্তম গীত্তোর কেন্দ্রীয় হাচ্ছেক অল’দে উক্ক গরু বা মোজো গরক্যার নিত্য দিনর কধা। গরক্ক গোদা দিন্ন মজা-খুগী কামর খেই বেল্যা মাধান তা মোজ গরুউন ডেগেই আনের, উন্দি বেল ডুবের। বেল পুক্কুনে ডগত্তন কি এক্কান বেল ডুবনীর ছাবা। তা পরর গীত্তো নাদিন বরঙার সম্পর্ক নিনে। গ্রাম্য মানুষ্য গোদা দিন্ন খাদানর পর সাঝন্যা লামি যানার সমারে সমারে ভাত খেই দেই ঘুমত পোরিবেক। হালিক ঘুমত পলে কি ঘুম গেলাখ, না! সিধু আর’ রোইয়্যা আদ্যা-নাদিন বরঙার মধুর মধুর আলাপ। সে আলাবর মধ্যে ফুদি উধে সমাজর নান রন-মন হিস্যা কিত্ত্যার কধা।

বিংশশতক থুম। একবিংশশতগর ২০০৪ সালর তার আদামর চিত্র কল্প নিনে রজেয়্যা আর’ উক্ক গীদত দেঘা যায় মানুষ্চুনরে উজুলুদে। উচ্চনী তুলি দের। সেনে তারা কধন-
যেই যেই যেই যেই জুমত যেই
বোই থেবার আর সময় নেই
দেবায় গোচ্যা উরঘুন্যা বোয়ার বায়ার নেই
————————————–
আলসী গোরি বোই থেলে কন্ন দিব’ জানিনেই।।

তারা এ গীত্তোত্ এক্কান কোজোলী আঘে। আমাত্তুন বোই থেবার সময় নেই। বোই থেলে আমারে কন’ জনে ভাত জাজি খাবেদাক নয়। আমা ভাত আমাত্তুন যুক্কল গরা পরিব।

চিত্র মোহন চাংমা দাঘীর এ বাবত্যা আর উক্ক গীদ ফগদাং ওইয়্যা গীত জুম ঈসথেটিক্স কাউন্সিলর ২৫ বঝর পুর্তির পোইদ্যানে উক্ক সংকলনত। ইধু নায়ক নায়িকাবোরে কোজোলী গোরি ডাগের তারে বাচ্ছেই আঘে। সিধু জুনপোঝ্যা খেংগরং বেবাক, বাঝি বেবাক, মনর সুগে তারা ঘুম যেবাক বোয়েরর আভায় আভায়। ২০০৬ খ্রিষ্টাব্দত এ্যাই রনেল চাকমার’ সম্পাদনায় জুম ঈসথেটিক্স কাউন্সিলত্তন ‘টঙ’ নাঙে আর উক্ক সংকলনত যে সে- বাবত্যা উক্ক গীদ ফগদাং অয়। বাগী খেংগরং এবার ধুধুকও এ গীত্তোত এস্যা। জুমর এচাবত্তুন ওচাবত এবার যেবার চেলে মুরো-উধি লামি-লামি যা পরে। নিত্য এগত্তর অভার জু-ন’ থানায় নায়ক নায়িকা ধুধুগর তালে তালে মনর কধা কুও কি গরন। আ নয় খবর দিএ্যা দি গরন কন হেনত তারা এগত্তর অভাক। ইয়েন্দই বুঝা যায় আমা জুম্ম জাতির জুম্ম আভা প্রতি শিরায় শিরায় লেভেই আঘে। তারার রজেয়্যা গীত্তুন ঘঝা দিনেই যুদি এক্কা চিন্দে-ভাবনা গরন সালেন গোদা জুম্ম জাদর গীদর ঢেলা আর এক খৈদ্যা উজেব’ ভিলি মর মনে অয়। তারার এবার রজেয়্যা কবিতা বেঘর থুমে পোরবো পন্ডিগর আ গীদ ভালেদিউনথ্যা তুলি দিএ্যাঅল’।

মারনী ঘরত বজিনে পুনংচানে ধুধুক বায়
তালে তালে ডাগেডে ও ননাবী আয় আয় আয়
শুনি আঘে ননাবী তার ঘরত বজিনে
খুঝী ওইয়্যা মনান তার পুনংচানে ডাগিনে
কামত যেইনে বেক্কুনে ঘরত আঘে গায় গায়
জুম খাদন্দই এক চাবত মধ্যে এক্কান ছরা
লাঙেল পিধিত তুল্যন ঘর যার যে জুমত তারা।
রেনী চেলে দুরত্তুন আলগে দেঘা যায়।
যেবার চেলে পধ্ দুরত মুরো লামি উধনা
মুরো উত্থে বল পরে ফবেই ফবেই যানা
বেল্যা যেব’ ননাবী ঘরত এলে তা-মায়।

চাঙমা পাচ কবির কাব্যর তবনা

মৃত্তিকা চাকমা

তরুন > তরুন’। পোইল্যা-র’ বো (শব্দবো) দন্ত্য-ন্ হসন্তয়ান লুগেই থায় ভিলি তা ফুওঙ্গ’ অয় তরুন। আর জের’ র’বো (শব্দবোর) দন্ত্য-ন মাধাহ্ উগুরে এককান কমা বজানায় তা ফুওঙ্গ’ ওই এযে তরুন’। তার মানে তরুন’ (অ)অ-কারান্ত। সে ইঝেবে চাংমা ওক বাংলা ওক তরুন র’বো গাবুজ্যা > যুবক বুঝর। আর জের’ র-বো তরুন’ কলে বানা চাংমা কধায় বুঝর “তরতাজা”। মানে ভোলবোল্যা। সে ইঝেবে চাংমার পাচ কবির তরুন’ কবিতের তবনা নিনে মর ইত্তুক মধনে মাদানা। এই পাচ কবি নিকোলাই চাঙমা, রিপরিপ চাঙমা, রনেল চাঙমা, রিপন চাঙমা, সুগম চাঙমা। তারার এজ’ কাব্য গ্রন্থ আগারে বই ফগদাং ন’ অহ্লেও গেলে শতগর থুমত্তুন ধোরি এজ’সং লেঘি এত্তন। কধ’ গেলে তারা দ্বিবে শতগর কবি কুলর সনারেগা। তারা দেখ্যন গেলে শতগর থুমেন্দি হিল চাদিগাঙর গঙার নিবুলি আভা, দেখ্যন উম ছাজ্যা গুমোদ অঘচ্ছানির ধেগ। গোদা পিত্থিমির ও মিজেল্যা-কজাল্যা চাগলক আভা দেখ্যন। আর এই শতগর-দ’ দেঘদনই। এই দেঘানালোই তারার কবিতের কুরুম ভরি উধি কুল্যাং বারেং দিঙিরেত লাব মারি উধের।
ম’ এ লেঘাবো মাদানার পর অভেদর পুঝর এই’ও পারে বানা কিত্তে এই পাচ জনর অন্য জনুনে কিত্তে নেই? অবশ্যই ঠিক কধা। গনাত্তুন তারারে কিত্তে ইরি দেনা? আজলে সিয়েন অল’-দে কিওর থেগেই থেগেই লেঘা, কিওর আদ্ধানত্তুন ভঝ যানা কিওর  চিন-ন’ পানা। অনেগে নাঙও বদোলী লেঘানাই অল’ আঝল পোইদ্যান। ইন্দি এ পাচজনর কাব্য দর্শন ফাঙত্তুন ধরি এচ্যা সং আমি যুদি মধনে মাদনর আমল দিই সালেন হামাক্কাই পেবং তারার কবিতের রজ। নিঘিলি এযে এগজনর ভোলবোল্যা পিয়েস যেয়ান্যান ঝাল ঠিক সেয়ান্যা ঝাল। তারা কাব্য দর্শন তোলবিচ গত্ত চেলে জুম ঈসথেটিক্স কাউন্সিলর (জাক’র) কধা কুও পরে। সাহিত্য চর্চা গোরিবের পোইল্যা খুচ্চ অনেগর জাক’র অবদান সিয়েন অসীগের গোরিবের নয়। জাকে কজমা ঢেলার কজমা পাদা আ স্কুল কলেজ ডেলার নানা ফগদাঙী কামত আহ্ধ দেনায় তারার সে জুবো ফু গোরি দিদ’।
পাচ জন তরুন’ কবির তরুন’ কবিতে নকভাঝ গরানা অক্তয়ান ধোরি নেযেয়ং ১৯৯৫ খ্রীষ্টাব্দ সক্কে হিল চাদিগাং ভবক ভবক উদুরনী অবস্থা। সে অবস্থাত আত্মনিয়ন্ত্রণ অধিকার আদায়কারী-লোই গরমেন্দর বুঝো-বুঝি অভার কধা চলের। লাড়েইর হেমা চলের।  কি অভ’ মানুষ্যনর এক্কান গুমোদ গুমোদ ভাব। কন’ কিচ্ছু কোই ন’ পাত্তন,  বুঝিও ন’ পাত্তন। শিগোল বেরেয়্যা অবস্থাত পলাত পলাত আঝি যার নিজ’ ঐতিহ্য সংস্কৃতি আর হাস্যাক। জুম ঈসথেটিক্স কাউন্সিলর (জাক)-র ১৯৯৫ ইং খ্রীষ্টাব্দর বিঝু সংকলন ‘জ্বলি যার বুগর বুক’ কর্তাত্ কবি নিকোলাই চাংমা “আগ’ সান” উক্ক চিগোন কবিতের মধ্যে দিনে ধুন্দক গোরি কয়-

বিঝু তরে আগ’ সান ন’ লাগে/ এধক কেনে তুই বদলি গেলে/ বঝর এনেই বঝর যেব/ ফুল পাঘি ঝরি যেব/ আঝার আঝার কোগিল-র’ থেলেও/ য্যা তরে কিয়ে আগ’ সান ন’ লাগে? বিঝু অক্তত্ নেই আর হিজিক হাজাগ্যার র’/ ঘরে দোরে আ গাঝে-বাঝে নেই কন’ র’-ছ’/ মুম বাত্তি জ্বলি যায় ঘিলে খারা খোই যায়/ আগ’ সান ন’ লাগে বিঝু ফুলে গাঙ পার ভরি যায়/ বিঝু! তরে কিয়ে আগ’ সান ন’ লাগে।
(আগসান ১৯৯৫ ইং)

চাঙমাউনর প্রধান উৎসব বিঝু। এ বিঝুবো যুদি চিগোন কালে দেখ্যা, বাপ-দাদা কোইয়্যা, শুনেয়্যা বিঝু সান ভেদা-ন’ দেঘী, সালেন-দ’ স্বাভাবিগই পুঝর এব। নেই কিত্তে গুরো বুরোর কিজিক কাজাক র’। নেই কিত্তে কোগিল র’ নেই আভোই গোলাক র’। এই একবিংশতগর জনম লোইয়্যা মানেয়ুনে ইয়েনী ইয়েনী এল’ খবর পেলে তারা অয়দ’ আমক ওই উধিবেক। কবি নিকোলাই চাঙমা তার সর্বশেষ লেখ্যা কবিতে “অসুন্জুক; হাক্কন” কবিতের বিষয় বস্তু ১৯৮৬ সালত হিল চাদিগাঙর মুরো মাদি অসুনজুক অবস্থা। সক্কে অক্তয়ান যে-ন’ দেঘে তারে ভাব বা ভাঝে বুঝেবার নেই। কবি নিকোলাই চাংমা তার কলম’র মাধালোই কবিতের চিত্র কল্প ভাঝেই তুল্যা নিশুলী গোরি।

চিক চিক্কে, লর চর নেই কারর/ উক্ক পিগিরেও যেন গাদত্তুন নিঘিলেবের সাহ্জ নেই/ বেগ পাদুরো ওই পরান গিরগিজ্জে/ ভালক দুরত ভালুক হেদা মোনত/ লাঘা বান্দারার কুয়োনি/ তল আদামত জার’ কাদা উধে পা চিদ ঘিলে/ কুগুরোর ইদা জুরেয়্যান রং/
(অসুনজুক; হাক্কন’ ০৬ ইং)

মানুষ নেই। বেগ সারা পোরি আঘে। নিজ পরাণ সামেলেবাক না মোক পুও পরাণ সামেলেবাক না ঘরর জিনিস পত্র? কী! কুগুজ্যার-দ’ বাদ। সেনে দিক কাবুলো ওই আঘে তা পরাণর গিরোচ্ছো আহ্রেই।

রিপরিপ চাঙমা লেঘের ১৯৯৮ খ্রীষ্টাব্দত্তুন ধোরী তে এয সং লেঘি এযের। তা লেঘাতও ফুদি উথ্যা হিল চাদিগাঙর নানা কনা-ঘনার দুঃখ্যা বিজক। তার এবারত তিন্ন কবিতে ফগদাং পেয়ে ‘আওচ অয়’, কারে ‘কোম জিংকানী’, ‘গোঝি লোই’ কবির পত্তম ফগদাং কাব্যর দর্শন ‘অসুনজুক হিলমাদিত ভর দিনে কবিতের চিত্রকল্প বানেবার চায় হালিক ন’ পারের’। সেনে তে নিত্য ভাবনাত থায়।

লেঘিবের’ চাং লো গাঙর কধা/ যে দিন্নত নর’ এ্যামান চালেয়ন/ ঝর’ ফুধোসান গুলি/ ইহ্লে পাদারে মানুষ যেয়ন মরি/ লেঘিবের চাং নান্যাচরর কধা/ হালিক ইধোত উধি বুগ ফাদি যায়/ লেঘি ন’ পারং কন’ কধা/ লেগিবের চাং গোদা হিল চাদিগাঙর/ অচিন মানষ্যর কধা, যিউনে বুগর লো/ দিনে যেয়ন মরি
(ভাবনত থাং ১৯৯৮ ইং)

কবির এ পয্যান যেদুক্কন কবিতা ফগদাং ওইয়্যা, ব্যাগ কবিতেই হিল মাদি পানির রুপ রস সোজেই উধে। সোজেই উধে মনর রিবেং সেনে অক্ত অক্ত ভাবী উধি কুল ন’ পায়। তার সে হতাশার চিত্র ভাঝি উধে ’কারে কোম জিংকানী’ কবিতেত-
পুর্নিমার ভরন বিরন জুন লুগি গেল’ অসময়ে/ আন্ধারান মরে মেলাহ্ মাজ্যা মারোক/ কারণ আন্ধারানই ইক্কে মর জিংকানীর সমার/ আগজর রঙ ভাঝ ইক্কিনে আর/ মরে উচ্ছো ন’ গরে/ আহ্ধত আ কলমত ন’ এযে/ কন কবিতের বন্দা।/
(কারেকোম জিংকানী’ ০৬)

নাদংসারা জিংকানীয়েন কবি উঝ গোরি পারের এই একবিংশ শতগর নুখকুরুগত এ্যাই।
পাচজন নগভাঝ গোজ্যা কবির মধ্যে ইরুক চাংমা কাব্য লারেত পদ ফোরেয়্যা কবি রনেল চাঙমা। প্রায় অল’ এক দশক তার লেঘালেঘি। জুম ঈসথেটিকস কাউন্সিলর নানা অক্তে ফগদাং ওইয়্যা পত্রিকা বাদেও অন্যান্য জধার ফগদাঙত ইরুক চাংমা কাব্য কুরত আগুন লুরো যেন যেয়ান্যান জালান ঠিক সেজান গোরি জালান দি এযের। লাঘত কদ’ ঘন্দচক্র পেলেও  তে এজ’ লুরো মুওত ফুন দেনা মহ’ গোরি-ন’ এযে। একবিংশত শতগত পার ওই কবির কাব্য ফুন আর গিয়ের ওই উধে। এ্যানে এ্যানে ইধ্’ মনে লোই রঘে কবিতের ধ্যান মেলাখ ওই উধে। কন’ কন’ জাগাত মুরত পোরি বাচ্ছেই থায় বেগ্ জনর পানায়ান কেঝান গোরি পা-যায়। এ পানা বাচ্ছেই থাক্কে থাক্কে মদিছন্ন বিজোল ওই কুব ফেলায়-

হিল চাদিগাঙ’ জুম্ম ধারাপাদর পাদাত্তুন ইরুক/ পাস চিন্নয়ানি লুপ পার। এ্যানকি গুন চিন্নয়ান / পয্যন আন্দালত। জুম্ম ধারাপাদর মাইনাস / আ’ ভাগ চিন্নয়ানি /ইরুক গুনি ন-পায্যে পিগিরে শুর’সান লাঙেল লাঙেল।
(ধারাপাদ’ ২০০৫ ইং)

ইয়েনীর ইঝেবর নামতা কি কন’জনে মাদাদন? না কি রান্যাত যের, আলু কুরির, এযির যের, এযির যের! মর-দ’ মনে অয় হিল মাদিত যার আলু তে খুরিবের আলু ফুরেই যালোই্ যক্কে ফুরেই যেব’ সেক্কে চক্ চক্ গলে কি ভাগত এব’? এধ’ নয়।
কবি রনেল চাঙমা বানা হিল মাদি-পানিলোই কাব্য চাজত ন-আঘে। তার নাঙল পর’ দেঝত পর’ ভাজ’ ভিদিও হিলহিলেবার ধারাজ দেঘা যায়।

তুই হামাক্কাই বলী মরদ/ ভাবর কোচপানা পোইদ্যনে মেলা-টেলা গরিবে আ/ জনম দিবে পো-ছা/ পো-ছা জনম দেনা ভান্যা নয়, আজলে / এ বীজহারা দেঝত নুও তম্ভার ভারি দরকার
(ত’ যের তম্ভ^া, গ্যুন্টার গ্রাস/২০০৩)

লো ঘাম আ চোঘ’ পানি নিনেই/ তর কিত্থেই এধক কবিতে?/ গাঝ ফুল পেইক কোচপানা পোইদ্যানে/ কিত্থেই ন- লেঘচ তুই?/ ইয়েন ত পুঝারান।
(ওকু ওনুওয়া, জামাইক্যার কবিতে’০৪)

রনেল চাঙমা কবিতে মাদাদে মাদাদে ইমপ্রেশনিস্টচুনর ছবির কধা ইধোত উধে। যেমেন যে দৃশ্য জিয়েন দেঘি শিল্পীউনে আক্কন, পহ্র, ছায়্যা, রেদ যেয়ান্যান দেখক্কন সেয়ান্যা আগেদাক চান। সেনদ্যায় সে ছবিউনর কত্থা কত্থানিত কন’ আমল ন- ফুত্ত, বেক্কানির এগত্তরেই তার আঝল রসচান সুওত ফুত্ত। ইমপ্রেসনিস্ট ছবিউন কায়ত্তুন চেলে কিচ্ছু ভেদালাম ন-পায় দূরত্তুন চেলে তেহ্ থাহ্র গরি পারে পহ্রান হাক্কে মিধে হাক্কে পোতপোত্যা- রনেল চাংমার কবিতের রসও ঠিত সেয়ান্যান। তা কবিতা আধিক্যা গোরি মাদেলে ভেদালাম পেবার নেই। থদরা থদরা ছিনে-কুদ’ দাগ’ সান, সেনে বিজিদি যেবার অক্ত অয়, তবে কবিতে মাদানার পর থুমেদি কি এক্কান ঘুনুঘুন র’ত্তুন রসার অধ’ চায়। সেই ঘুনু-ঘানাই থুমেদি এধা লাম্বা দাক্কানি লুমেই দেগোই আজল অহ্ত্থানত।

আমি অলংগে অরনামেন্স, বাবুদাঘি আওজ  অহ্লেই খুলি থন, / লুলঙ গালিবের, সেরে সেরে পিনন/ সাদাঙা চোঘত তাক লাগেবার, তারাহ্ বাবুদাঘি
(অরনামেন্স’ ২০০৩ ইং)
এক্কান ন’ আমার / দ্বি-জন পাত্তলী/ থেই থেই দ্বি-জনে / গরন গালাগালি/ চিগোন দাদা আ/ ডাঙর দাদা-/ হালিক, নুও ভিদেত ফেলেবার সাঙু/ তারা ওই পেবাক জধা।
(চিগোন দাদা আ ডাঙর দাদা’ ০৩ ইং)

রিপন চাঙমার পত্তম কবিতের ফগদাং ফাং অয় জুম ঈসথেটিকস কাউন্সিল’র রাঙামাত্যে কলেজ ঢেলার ছড়া সংকলন’ ২০০০ ইংরেজীর ‘আহ্লপালনি’ জুন’ কর্তাত। কবির এ পয্যন চাংমা ভাজে পনেরবো কবিতে ফগদাং ওইয়্যা। সে কবিতেউনর পত্তম বৈশিষ্ট্য দেঘা যেইয়্যে উপমা প্রধান। উপমার পিচ্ছেদি চেলে দেঘা যায় আবেগর সদরান রোই যেইয়্যা। হিলমাদির টান ঠেঙর হুজর মুরি গরাত মাদির লেবরর পরাক পরাক বাজ। যেন তে-

নুও বেলর ছদক ছড়েনেই/ বিঝু এল’ আমারে তোগেনেই/ আভাই আভাই রং ঝড়েই/ বিঝু এল’ আমারে তোগেই/ পত্তাপত্তি নাজদন/ ফুলে ফুলে ধুলদন/ গুরো বুড়ো বিঝু খাদন/ গিদে রেঙে র’ কাত্তন।
(বিঝু’২০০০ ইং)

ঘরান ওইয়্যে আভাংপাং/ কুগুর বিলেই এত্তন / সমিনেই আর’ যাদন/ ঘরান ওইয়্যে আধং কাজর/ তুমি কিত্তে চেই থর।/ এয বেক্কুনে কাযেই/ আধা-আত্তে গোরি / নুও মন জুরি।
(ঘরান’২০০১ ইং)

কবি রিপন চাঙমার আর উক্ক কবিত্যে ‘পার্বতী মা’ ফগদাং ওইয়্যা কবিত্যের মধ্যে তার এ কবিত্যের এক্কান জীবন আঘে, ইতিহাস আঘে পরাক পরাক। ইঝেব গত্ত চেলে হিল চাদিগাংর পরাবাস্তব চিত্র ইধু ফুদি উত্যা। কবিত্যের বিষয়বস্তু মর বহু আগে লেখ্যা উক্ক নাটগত্তুন তুলি ধজ্যা। সেনে তে পত্তমেই শ্রদ্ধা জানেই খেমা চেইয়্যে। তার এ কবিতে মাদেনে মত্তুন খুব গম লাক্যা, যে জাগাদ নাটক্ক লেঘদে মর বহু কাবোচ খয় অহ্ধে তার এক্কান পাদাদ-ই গোদা নাটক্কর চিত্র তুলি ধরানা। সিয়েন যেন টেন ব্যাপার নয়। কবিত্যের চিত্রকল্পউন এমন গোরি আন্যা মনে অয় দৃশ্য উক্কর পর উক্ক বদল ওই চরিত্রনি পদ্দাত ভাজি উধে।

পার্বতী মারে অবাঙে চিনন/ আঘে তার দ্বিবে পুও/ এক্কর নাঙ পরানধন / আরেক্কোর নাঙ সরানধন/ বেগে তারারে দ্যুন ঝু ঝু/ পার্বতী মার কধক আঝা/ তা পুওউন দেঘেবাক স্ববন/ গিয়ের কোচপানালোই জিদিবাক বেগর মন/ একদিন পার্বতী মাত্তুন/ ওইয়্যা অম’কধ’ জ্বর/ এলাক কাক্কা মানেক আ বৈদ্য আজু/ কলাক কি ওইয়্যা তর? / কধায়ান শুনি পার্বতী মা/ তোগেল’ তা দ্বিবে পুওরে/ পার্বতী মা কল’ ব’ নিজেস ফেলেই/ কুধু গেলাক কিজেনী দুওজনে।
(পার্বতী মা’ ২০০৩ ইং)

কবি সুগম চাঙমা এ পাচজনর সেরেত্তুন বেঘত্তুন কম ফগদাং ওইয়্যা তার কবিতে। তার কবিতে বাদে প্রবন্ধ ঢেলার আমলান বেজ দেঘা যার। প্রবন্ধ সাহিত্যত আমল দেঘা গেলেও তার কবিতের চাজত এ্যাহ্লা- ফেলা সিয়েন নয়। কধ’ গেলে দুওগান থিং থিং। কবিতেউনর গায় গধন চিগোন-চাগোন অহ্লেও মনে অয় সুজ মরিচ। বুলেদ’ সান যিন্দি যায় সিন্দি ছিনি নিদ’ চায়। যেন ‘চিত্তিবি’ কবিতে’ত কল্পনা গোজ্যা তা লাঙনীরে পাচ বঝর আগে দেঘা ওইয়্যা

কুজি জুন পহ্রত। সে খুজি জুন পহ্রত নায়ক যুদি নায়িকাবোরে নিবির নিরেলত দেঘা পায় সালেন তে কি ওই পারে।
বঝর পাজেক আগে,/ তলোয় ওয়ে দেঘা/ কুজি জুন পহ্রত।/ জাগিল’ ইধর রেগা/ কয়জনম’ কধা/ কধক খুলিনেয় মন,/ বুড়ো বট গাছ্য তলে/ কধক দেঘেয়চ স্ববন’।
(চিত্তিবি ২০০১)

কবিয়ে জেরেদি দেগেদে চিত্তিবি নেই। সে বুড়ো বট গাচ্ছো তলা, গায় গায় পরি আঘে। সেনত্যা থুমেদি এ্যাইনে তারে আর কোজোলী  গরে ফিরি এবার। আমি কি আহ্ধে পদলে চিত্তিবিরে ফিরেই আনি-ন’ পারিয়? পারিয়- আর পারিয় ভিলি কবিয়ে দেঘে ঘুর আন্দারতও রাঙা বেল।
‘সেক্কে আন্ধার রেইত/ গোদা পিত্তিমীয়ান চলের/ লাড়েই আ লাড়েই/ যেক্কে ম দোল মাদি মা’র/ আহ্ধত লো আ শিগোল/ অহ্রান নেইয়্যা অত্যাচারে / বেই যার গাঙত ধারা ধারা লো গঙার/ সেক্কে জাদ’ ভিদিরে জমা ওইয়্যে/ আহ্জার বযর জাঙার।
(রাঙাবেল’ ২০০১)

কবি সুগম চাঙমার এ পয্যন দচ্ছোসান  ফগদাং কবিতে পা যেইয়্যে। চিত্তিবি, রাঙাবেল, কিত্তেই, ধেঙা, লাঙনী, কি অহ্ভ’, জিংকানী, মর ধারাজ নেই।
কবি এ তজ্যা জাগুলুগত্তুন ব্যাগ ঝারিঝুরি কোই উধে মর কন’ কিচ্ছুর ধারাজ নেই। মানুষ ইজেবে জন্মেলে মানষ্যর কি অফুরন্দি ধারাজ আর সে জাগাত আল্ট্রা মডার্ন যুগত এ্যাইনে কবি যুদি কয়-

মর ধারাজ নেই/ রঙচঙ্যে টাউনত মিঝি যেবার,/ বাবুগিরি গরি জীবনান কাদেবার/ দাচজন’মায় একজন অহ্বার।/ মর ধারাজ নেই/ ব নিজেচ উবুরে দাড়েবার,/ মানষ্য পেদত লাদি মারি পেত ভরেবার/ তারা মায় চেলা অহ্বার।
(মর ধারাজ নেই’২০০৪)

সালেন আমি কি কবং! অবশ্য কবিয়্যে গভীন ধুন্দুগত আঘে বুঝ’ যার। কবুল খেইয়্যা পিত্তিমি ছাড়ি তে স্বর্গত ন’ যেব।

ইধু যে পাচজন কবির কবিত্যে নিনে মধন মাধানা আ আলাবনর মধ্যে বুঝ’ গেল’ কিঝু রোমান্টিক, সামাজিক, সাংসারিক আ’ ব্যক্তি হাচ্ছোদ, ধারনা, অভিজ্ঞতা, আঝা, আকাক্সা আ মনকধা পরাক পরাক ভাঝাদি ফুদি উথ্যা। কবিত্যেউনর বক্তব্য খুব পরাক পরাক। তারার এত্তন্দে কবিত্যেউনও ইত্তুন বেচ জ্বোল-জ্বোল্যা ওই উধিবেক। হিলচাদিগাঙর মাদি ফুরি গোদা পিত্তিমীত চাং কাব্য সাহিত্যর চাষ ছিদেবাক পরবো পন্ডিগে এই আঝা রাঘেবাক। সমারে সমারে আঝা রাঘেবাক আমনরান মালুম ন’ দি এক্কান পুওঝ বলা ভাজত আমল দিবেক। আর’ ভাবুক জনম লবাক চাংমা কাব্য সাহিত্য কেনে সনার ঢুলনত ঢুলো যায়।

Print Friendly

এই বিভাগের আরো লেখা পড়তে নিচের দেওয়া শিরোনাম এ ক্লিক করুন

আপনার মন্তব্য প্রদান করুন

আপনার ই-মেইল এ্যাড্রেস প্রকাশিত হবে না। * চিহ্নিত বিষয়গুলো আবশ্যক।

*
*